Hallon och citron biskvier

 
Förra helgen gjorde jag två olika sorters biskvier, citron och hallon. Hallon var god men citronen var överlägset godast. Sjukt goda var dom så jag tänkte dela med mig av receptet.
Citron receptet hittade jag på Jennys matblogg
 
 
ca 30 små biskvier
Botten:
300 gram mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita
 
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smula sönder mandelmassan i en bunke tillsammans med äggvitan och sockret, vispa tills det blir en slät smet.
2.Spritsa på plåt, tänk på att dom blir lite större i ugnen.
3.Grädda mitt i ugnen ca 10-15 min. Dom ska få lite färg och ska inte vara hårda när du tar ut dom. Dom stelnar till mer när man tar ut dom och vi vill ha dom lite sega i mitten.
4. Vänta några minuter och vänd bottnarna upp och det, låt svalna.
 
 

Citron fyllning:
150 gram rumsvarmt smör
1 äggula
1 1/2 sl florsocker
1/2-1 citron, zest och saft
1 msk vaniljsocker
 
 vit choklad att doppa i
 
Hallon fyllning:
150 gram rumsvarmt smör
1 äggula
1 1/2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
hallon, färska eller frysta (försök få bort det mesta av vätskan från dom frysta)
 
Mörk choklad att doppa i
 
 
1. Vispa ihop smör, äggula, florsocker och vaniljsocker.
2. Smaksätt med hallon eller citron.
3. Spritsa eller bre på smörkrämen på bottnarna, frys in.
4. Doppa biskvierna i smält choklad när smörkrämen stelnat.
 
 
 
Allmänt, Recept | biskvier, citronbiskvier, hallonbiskvier | |
http://hundragramkarlek.blogg.se
#1 - - Carro:

mums vad gott :D

sv; jag håller med dig, London är verkligen amazing!

#2 - - Jenny:

En sån skulle inte sitta fel till kaffet nu! :)

Svar: Det kan jag tänka mig! Baka citron biskvierna någon dag ! Dom är riktigt goda :)
hundragramkarlek.blogg.se

Upp