Älskade chokladbollar

 
Chokladbollar, det var där min bakning startade. Jag fick inte använda ugnen än så jag brukade slå upp "baka utan ugn" i sju sorters kakor. Det slutade såklart alltid med chokladbollar.
I "vuxen" ålder tycker jag dock att dom är lite för söta så jag har ändrat lite på receptet.
Här har ni måtten jag körde efter :)
 
100 gram smör
1/2 dl socker
1/2 msk vaniljsocker
3 msk kakao
5 dl havregryn
3 msk kallt kaffe
1/2-1 krm salt
 
kokosflingor
50-100 gram choklad att rulla i
 

1. Vispa ihop socker, vaniljsocker och smör tills det blir poröst.
2. Häll ner kakao och fortsätt vispa. Därefter kaffe och havregryn.
3. Nu är det bara att rulla dom i önskad storlek.
4. Smält choklad. Ta lite av chokladen på handen och rulla sedan chokladbollen i handen tills den är helt täckt av chokladen. Släng snabbt ner i kokos och rulla runt tills kokosen täcker hela, här gäller det att vara snabb innan chokladen stelnar.
 
 
 
 
                                           
 
 
 
 
 
Allmänt, Recept | |
http://hundragramkarlek.blogg.se
Upp